Органи місцевого самоврядування у новостворених громадах і районах не зможуть функціонувати, а нові районні державні адміністрації неможливо буде навіть створити, якщо цього тижня Верховна Рада не прийме законопроект №3651-д.

На цьому наголосили учасники онлайн-пресконференції: «Нова реальність місцевої влади після виборів: організація діяльності, виклики та шляхи їх подолання».

«Законопроект 3651-д, насамперед, забезпечує безперервність реалізації завдань і повноважень органів місцевого самоврядування і органів державної влади на місцях. В умовах нового адміністративно-територіального устрою він вирішує питання правонаступництва органів місцевого самоврядування, розмежовує майно територіальних громад та майно, яке в управлінні районних рад. Якщо не прийняти законопроект, право фінансувати та управляти усією важливою для людей інфраструктурою – освітньою, медичною, культурною, спортивною тощо – і надалі залишиться у районів, але ресурсів на цьому рівні з 1 січня 2021 року вже не буде, вони перейдуть в громади», - сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.

Крім того, він нагадав, що жоден орган в країні не має права ліквідовувати та створювати районні державні адміністрації. А для функціонування нових районів це необхідно робити. Законопроект №3651-д вирішує і цю проблему. При цьому, правила призначення та звільнення керівників РДА залишаються такими ж, як були.

Якщо цей законопроект парламентарі не приймуть, тоді, за словами В’ячеслава Негоди, в країні будуть продовжувати функціонувати районні, сільські, селищні та міські ради, які діяли до недавніх виборів. І вони існуватимуть разом з новими радами, обраними 25 жовтня цього року.

«Ви можете уявити, що буде? Виникне хаос – правовий, фінансовий, соціальний, що викличе політичні виклики. Тому треба одразу в цілому приймати цей законопроект, який є суто технічним і дає можливість працювати новообраним органам місцевого самоврядування, створити РДА в нових районах», - зазначив заступник міністра.

Народний депутат Віталій Безгін розвіяв два міфи, які вже з’явилися щодо цього законопроекту. «Дехто стверджує, що насправді майно не переходить до громад. Це не так. Адже за нормою законопроекту, правонаступником старого району є новий район, який згодом до певного періоду має передати майно громадам. Друга «байка» опонентів реформи: що ми таким чином хочемо ліквідувати обласні державні адміністрації. Це абсолютна нісенітниця. У законопроекті чорним по білому написано, що йдеться виключно про РДА, про необхідність їх створення у нових районах. Всі здорові політичні сили, які підтримують місцеве самоврядування та прагнуть його розвитку, мають голосувати за цей законопроект одразу в цілому. Я переконаний, що здоровий глузд переможе політичні амбіції», - сказав народний депутат.

Народний депутат Роман Лозинський під час заходу зазначив: «Реальність підказує, що на державному рівні на нас чекає нестабільність і спроби демонтажу державних інституцій. Саме тому зараз архіважливе сильне місцеве самоврядування. Нові райони це не лише території - це працівники, нерухомість, майно і мільйони робочих процесів. А що важливіше — зобов'язання перед людьми. Тому ми підтримуватимемо цей законопроект, який мав бути прийнятий ще до місцевих виборів».

Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан теж висловив думку, що «незалежно від політичної сили, 3 листопада треба приймати цей законопроект». «Якщо у нас відбудеться управлінська криза на місцях, це відчують всі народні депутати, незалежно від того, «мажоритарники» вони, чи ні, яку партію чи який комітет представляють. Це загальна проблема, за цим стоять живі люди, сім’ї, тому її необхідно вирішити швидко. Треба закінчити із цим стресом і страхом, у якому зараз знаходиться місцеве самоврядування», - вважає Олександр Слобожан.

Підтримали важливість законопроекту 3651-д  також присутні на заході голови громад - Бучанський міський голова Анатолій Федорук та Білоцерківський міський голова Геннадій Дикий. Цей законопроект, на їхню думку, не стільки про власність громад і районів, скільки про забезпечення зарплатами працівників закладів освіти, медицини, культури, спорту, соціальних працівників. Тому це не може бути політичним питанням і законопроект потрібно приймати якнайшвидше.


Організатори заходу – Міністерство розвитку громад та територій і Асоціація міст України в рамках Проекту USAID  ПУЛЬС за технічної підтримки Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO.

content 3651 д

victorilash

Ілаш Віктор Миколайович

Голова районної ради

  •   Мінрегіон підтримує пропозицію щодо необхідності забезпечити в громадах посади спеціаліста з питань розвитку аграрного сектору економіки та розвитку сільських територій і рекомендує громадам передбачити таку структурну одиницю у штатному розписі.    Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода. «Більшість територіальних громад – це сільські території або основний склад яких є такими. Зрозуміло, що сільське господарство там займає, як правило, основну нішу в місцевій економіці чи має такий потенціал. Формуючи сьогодні штат, громадам варто вже думати на кілька кроків вперед, оцінити переваги своїх територій у порівнянні з іншими, звернути увагу, що сільське господарство – багатогалузеве. Якщо чогось немає сьогодні, то це не значить, що і завтра його немає бути. Громади формувалися для того, щоб розвивати території. А розвиток сільського господарства в окремій громаді може стати її економічним локомотивом. Тому вважаємо, що в громадах мають бути фахівці, які б могли системно займатися цими питаннями. Тим більше, що Мінекономіки висловило готовність навчати таких спеціалістів, вести тісну комунікацію. Чітка мета, фаховість і синергія зусиль багатьох сторін дадуть результат», - сказав В’ячеслав Негода. Нагадаємо, Мінекономіки як варіант, пропонує громадам залучити до роботи фахівців аграрних відділів районних державних адміністрацій, які ліквідуються. Серед функціональних обов’язків аграрних спеціалістів громад у відомстві назвали: реалізація державної та регіональної політики у сфері сільського розвитку на селі; забезпечення сталого розвитку сільськогосподарського виробництва та інфраструктури сільських територій регіону, сільського розвитку та державної аграрної політики та політики у сфері використання земель сільськогосподарського призначення; управління комплексним розвитком сільського господарства і сільських територій та надання підтримки виробникам сільськогосподарської продукції усіх форм власності та господарювання за кошти державного та місцевих бюджетів; сприяння розвитку малого підприємництва на селі, диверсифікації регіональної економіки, в тому числі трансформації особистих селянських господарств у сімейні фермерські господарства; організація роботи з питань землеробства, органічного виробництва, тваринництва, племінної справи, карантинного режиму, охорони праці, техніки безпеки та сільського туризму (сільська гостинність); реалізація державної політики в галузі сільськогосподарської дорадчої діяльності; розроблення та здійснення на регіональному рівні заходів щодо розвитку інфраструктури аграрного ринку, зокрема, сільськогосподарських кооперативів та їх кооперативних об’єднань, оптових та локальних продовольчих і плодоовочевих ринків та інші функції.  Джерело: https://decentralization.gov.ua/
  •  Усі чекають, коли Президент підпише закон 3651-д, без якого більшість рад громад і усі новостворені районні ради не можуть розпочати роботу. Але громади і райони вже зараз можуть сідати за стіл переговорів і домовлятися про долю комунального майна, що в управлінні райрад. Не можна допустити, щоб хоча б одна школа, лікарня чи ще якийсь комунальний заклад знизив якість і доступність послуг через те, що громади і район не дійшли спільної думки. Про це сказав заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода під час онлайн-форуму нового місцевого самоврядування від Асоціації ОТГ. «Можна передбачити, що окремі районні ради займатимуть позицію – «ми цього не віддамо, бо це наші об’єкти і ми ним надалі будемо управляти». Цим районам я б відповів таке: зміни до Бюджетного кодексу, прийняті ще у вересні цього року, передбачають, що з наступного року майже усі гроші з районного рівня переходять в громади, в першу чергу це ПДФО. Тобто на районному рівні просто не залишиться ресурсу, щоб утримувати мережу закладів охорони здоров’я, освіти, соціальні заклади тощо. Наведу лише один приклад. Район, який дуже боровся за своє існування, матиме фінансування з власних надходжень на наступний рік у розмірі 126 тисяч гривень. Що можна утримувати цілий рік на ці гроші, не кажучи вже про те, звідки брати гроші хоча б на зарплати апарату ради і голові? Тому раджу районним радам оцінити свої можливості і змиритися з тим, що ресурси на утримання комунальних об’єктів перейшли в громади. Ми розмістили попередню інформацію про податкові можливості громад і районів, щоб вони мали можливість зорієнтуватися, які у них будуть ресурси у наступному році», - сказав В’ячеслав Негода. Водночас, за його словами, деякі громади мають таку позицію – «а навіщо нам ці об’єкти чи бюджетні установи, які були на районному рівні? Ми не будемо їх забирати». «Нагадаю, особливо тим, кого обрали головою громади чи місцевим депутатом вперше, - місцеве самоврядування ми усі разом розбудовуємо перш за все на рівні громад. Отже туди і мають перейти більшість повноважень, ресурсів і відповідальності. Близько 90% новостворених громад здатні у повному обсязі виконувати завдання, покладені на них чинним законодавством. Тому розмови «ми цього не хочемо, не можемо, не будемо» треба припинити. Якщо хтось не хоче виконувати якихось повноважень, він має усвідомлювати, що доведеться віддати частину податків тому, хто це робитиме», - зазначив В’ячеслав Негода. Заступник Міністра закликав усіх представників місцевого самоврядування відійти від післявиборчої риторики і прийняти рішення, які будуть максимально вигідними людям. «Громади і райони вже зараз, не чекаючи підписання Президентом закону 3651-д, мають сідати за стіл переговорів і визначати долю комунальних об’єктів. Які кроки треба зробити після того, як закон набуде чинності, ми з експертами вже роз’яснили. Ці рішення приймати треба буде моментально, щоб врахувати їх у бюджетах громад наступного року і не допустити, щоб хоч один об’єкт погіршив свою роботу через те, що район і громади не дійшли спільної думки, - сказав В’ячеслав Негода. Джерело: https://decentralization.gov.ua/
  • Асоціація міст України презентувала практичний посібник для громад, який має допомогти новоствореним територіальним громадам зробити перші кроки. «Після місцевих виборів, що відбулися 25 жовтня 2020 року на новій територіальній основі, важливим завданням є формування органів місцевого самоврядування територіальних громад та забезпечення безперервного функціонування місцевого самоврядування в процесі реорганізації представницьких та виконавчих органів. Щоб допомогти громадам організувати ефективну діяльність органів місцевого самоврядування Асоціація міст України розробила цей Практичний посібник», - йдеться на сайті АМУ. Посібник складається з 5 модулів: Типовий статут територіальної громади (ЗАВАНТАЖИТИ) Процедурні питання організації роботи органів місцевого самоврядування  (ЗАВАНТАЖИТИ) Організація роботи виконавчих органів місцевого самоврядування. Примірні положення структурних підрозділів  (ЗАВАНТАЖИТИ) Алгоритм основних дій з реорганізації органів місцевого самоврядування  (ЗАВАНТАЖИТИ) Стратегічний план розвитку громади (на прикладі Бучанської міської ради) (ЗАВАНТАЖИТИ) Заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода, під час презентації посібника зазначив, що подібні матеріалі, до розробки яких долучаються провідні експерти, допомагають утворити дієву, спроможну систему управління на рівні громад, які зможуть вирішувати усі питання, що найбільше турбують жителів міст і сіл. «Чинне законодавство поки не пристосоване до нової системи територіального устрою. Ми спільно з профільними асоціаціями і народними депутатами працюємо над його вдосконаленням. Але новостворені органи місцевого самоврядування після місцевих виборів вже розпочинають роботу. І ми розуміємо, що їм потрібна допомога. Більше половини із 1469 громад не мають досвіду роботи з такими повноваженнями, ресурсами і відповідальністю. Їм нелегко розібратися у чинному законодавстві та швидко сформувати ефективні органи управління – місцеві ради та виконкоми. Ці посібники Асоціації міст України, до розробки який був залучений і Мінрегіон, мають допомогти громадам у проведенні перших сесій, формуванні структури, статутів, призначенні комісій і так далі», - сказав В’ячеслав Негода. Робоча група при Мінрегіоні, до якої увійшли представники Асоціації міст, а також міжнародних проектів і програм Ради донорів з питань децентралізації, працювала над питаннями, які стосуються статутної діяльності громад. «Статут має стати внутрішнім регламентом, нормативним документом не лише самої ради та виконавчих органів, а усієї територіальної громади. Важливо, щоб кожна громада, виходячи зі своїх особливостей, традицій, складу, вибудувала свою модель функціонування. Статут не повинен бути просто формальним документом, він має стати внутрішньою конституцією громади. Створити такий статут – одне з першочергових завдань кожної громади на шляху до розвитку місцевої демократії», - зазначив В’ячеслав Негода. В свою чергу Олександр Слобожан, виконавчий директор АМУ, повідомив, що модуль про статути громад є першим, бо системна робота двох департаментів Мінрегіону об’єднала не лише лідерів місцевого самоврядування, а й громадські організації. Це синергетична робота, бо пропозиції від громадянського суспільства були враховані. «Хочу також акцентувати - якщо чогось немає ще в законодавстві, статут громади  – це той документ, який може закрити ці люфти. Про це ми говоримо і у посібниках, про це говорить і Мінрегіон у своїх роз’ясненнях. Отже починайте роботу, починайте діалог з громадою, а відповіді на запитання завжди знайдете», - звернувся  Олександр Слобожан до представників громад. Джерело: https://decentralization.gov.ua/

ato

Герої небесної сотні та АТО

rada

oblrada

president

kmu

rda