Сформовані пропозиції щодо розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади експертами Ресурсного центру за підсумками аналізу пропозицій членів УАРОР на запит Мінрегіону. 

Висновок з даного питання полягає у наступному.

Перш за все  вітається зазначена ініціатива Мінрегіону у тому числі, яка направлена на збереження в системі місцевого самоврядування районних рад. Адже без розмежування повноважень та віднесення відповідних повноважень до компетенції районних рад, моделювання територіальної основи нових спроможних районів є вкрай складним процесом. А також для цього необхідна широка інформаційна роз’яснювальна робота з формування нового спроможного районного рівня місцевого самоврядування відповідно до Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Вважаємо актуальним завданням нового етапу реформи питання з розмежування повноважень між місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування необхідність створення правових підстав для утворення і діяльності виконавчих органів районних та обласних рад до компетенції яких мають бути зокрема віднесенні повноваження місцевих органів виконавчої влади Тому прийняття змін до Конституції України в частині децентралізації є на часі.

Адміністративно-територіальна реформа вимагає нових принципів формування районів, головний з яких – доступність публічних послуг районного рівня для населення. Очевидно, що реформа вимагатиме не лише передачі значної частини функцій від районів на рівень громад, а передачу певних функцій обласного рівня на рівень нових, укрупнених районів. Це питання потребує аналізу та обговорення з представниками органів місцевого самоврядування.

Для формування територіальної основи нових спроможних районів необхідним є:

врегулювання питання взаємовідносин район – громада, усунення конфлікту компетенцій;

ревізування повноважень районної та обласної місцевої влади;

раціональне визначення принципів і критеріїв формування нових районів на підставі вище зазначеного.

При розмежуванні повноважень між органами місцевого самоврядування та місцевими органами виконавчої влади необхідним є забезпечення співмірності обсягу фінансового ресурсу наділеним повноваженням, створення належної ресурсної бази та зменшення диспропорції для виконання відповідних функцій.

Потребують розмежування повноваження органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади у сфері забезпечення якісними медичними, освітніми, культурними та іншими послугами з урахуванням принципипу субсидіарності  та децентралізації.

Пропозиції щодо розмежування повноважень.

У сфері управління комунальною власністю за обласними та районними радами пропонуємо залишити повноваження управління об’єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ міст району, області передбачивши внесення змін до бюджетного Кодексу України щодо закріплення на постійній основі джерел формування на їх утримання та нормативів відрахування від них до місцевих бюджетів.

В галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку на районному та обласному рівні передбачити повноваження щодо вирішення питань збирання, транспортування, утилізації, переробки та знешкодження побутових відходів.

Визначити повноваження на районному рівні в галузі будівництва, реконструкції і ремонту об’єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, шляхів місцевого значення, а також капітального та поточного ремонтів вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах), які здійснюються за рахунок власних коштів і на пайових засадах.

У сфері охорони здоров’я на обласному рівні залишити вирішення питань функціонування та розвитку вторинної/спеціалізованої медицини (медична допомога, що надається в амбулаторних або стаціонарних умовах лікарями відповідної спеціалізації (крім лікарів загальної практики - сімейних лікарів) у плановому порядку або в екстрених випадках і передбачає надання консультації, проведення діагностики, лікування, реабілітації та профілактики хвороб, травм, отруєнь, патологічних і фізіологічних (під час вагітності та пологів) станів; направлення пацієнта відповідно до медичних показань для надання вторинної/спеціалізованої медичної допомоги з іншої спеціалізації або третинної/високоспеціалізованої медичної допомоги.

До компетенції обласних рад у сфері регулювання гірничих відносин передбачити: надання надр у користування для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення; погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин; розподіл між відповідними місцевими бюджетами плати за користування надрами; розроблення, затвердження та виконання місцевих програм розвитку мінерально-сировинної бази, раціонального використання і охорони надр; оголошення геологічних об'єктів, що становлять наукову або культурну цінність, об'єктами природно-заповідного фонду місцевого значення здійснення контролю за використанням та охороною надр; припинення права на користування ділянкою надр у випадках і порядку, передбачених Кодексом про надра, вирішення інших питань у сфері регулювання гірничих відносин, визначених законодавством України.

До повноважень спроможних районних рад з власними виконавчими органами пропонуємо  включити.

  • комплексне просторове планування території;
  • розвиток дорожнього господарства та підвищення якості сполучення між населеними пунктами;
  • належного функціонування закладів профтехосвіти з метою підготовки місцевих кадрів;
  • належного утримання інтернатів та інших закладів соціального захисту населення;
  • раціонального використання майна спільної власності територіальних громад (культурні, спортивні заклади  та інше майно);
  • будівництва та ефективної експлуатації об’єктів з переробки ТПВ та покращення екологічної ситуації, як в районах, так і в областях в цілому тощо.

Водночас, пропонуємо передбачити державний нагляд за законністю правових актів органів і посадових осіб місцевого самоврядування та визначити в законодавстві суб’єкт такого нагляду.

З метою розмежування повноважень з урахуванням позиції місцевого самоврядування запропоновано проведення регіональних засідань круглих столів.

Крім цього, нагадуємо про підготовлену  аналітичну записку «Завдання та можливості заходів передбачених новим етапом реформи місцевого самоврядування для забезпечення інституційної спроможності ОМС».

Першочергові завдання із подальшого впровадження реформи децентралізації влади.

Повноваження у сфері забезпечення населення культурними послугами потребують розподілу за рівнями місцевого самоврядування

Розмежування повноважень у сфері культури: пропозиції УАРОР

Сформована Мінрегіоном форми «Таблиця розмежування повноважень»

Джерело: http://rozvytok.in.ua

victorilash

Ілаш Віктор Миколайович

Голова районної ради

  • «Ми пройшли еволюційний етап добровільного об’єднання громад і зараз переходимо до наступного – об’єднання за принципом спроможності. Нам не потрібні 73% дотаційних ОТГ, що маємо зараз. Наша ключова задача –спроможні ОТГ та доступні для людей на рівні громад адміністративні та соціальні послуги», — так Міністр розвитку громад та територій України Альона Бабак окреслила  ключові задачі децентралізації.. За її словами, об’єднання за принципом спроможності має стати основою для економічного зростання країни. Спираючись на стару подрібнену систему адмінтерустрою і організації влади цього не можна було досягти. Тому реформа місцевого самоврядування не повинна загальмуватись, а має пришвидшитись, активізуватись і відбутись. «У нас залишаються необ’єднаними 6572 територіальних громад. До кінця 2020 року маємо повністю завершити процес формування ОТГ за принципами спроможності та забезпечити повсюдність місцевого самоврядування. Уся територія України має бути вкрита громадами. Фактично може бути утворено 1300 — 1400 ОТГ», — наголосила вона. Міністр зазначила, що наступні місцеві вибори мають відбутись на новій територіальній основі громад і районів. «Новий адмінтерустрій і надалі матиме три рівні, які відповідають європейській номенклатурі поділу територіальних одиниць. Перший рівень  — громада, другий – район, третій — регіон», — сказала Альона Бабак. За словами Міністра, чинні 490 райони необхідно укрупнити і таким чином значно зменшити їхню кількість. «Якщо керуватись європейськими стандартами, наші райони повинні мати від 100 тисяч населення. Також маємо вирішувати, за що на рівні районів і областей відповідатиме місцеве самоврядування, а що координуватимуть ЦОВВ», — сказала вона. Ці зміни дозволять забезпечити комфортне середовище для життя людей, доступ до високоякісних послуг та узгодити інтереси держави та територіальних громад. Джерело: https://rozvytok.in.ua
  •  19 вересня Верховна Рада ухвалила в другому читанні та в цілому законопроект №1076, який покликаний вдосконалити механізм публічних закупівель через Prozorro. Зокрема, прийнятий законопроект вводить персональну відповідальність за порушення законодавства у сфері закупівель та удосконалює механізм їх оскарження, а також гармонізує стандарти публічних закупівель з міжнародними стандартами. Окрім того, прийнятий законопроект знижує поріг для обов'язкового проведення закупівель через Prozorro з 200 до 50 тисяч гривень. Це значить, що більше 250 тисяч процедур на рік тепер будуть відбуватися у системі та матимуть етап аукціону. «Даний законопроект допоможе підвищити контроль за тим, як держава витрачає гроші платників податків, а також суттєво підвищує відповідальність за зловживання та розкрадання. Завдяки цьому рішенню ми також спрощуємо контроль за безвідповідальними постачальниками, що в свою чергу підвищить ефективність державних закупівель Prozorro, знизить ризики та забезпечить справедливість для всіх її учасників», – прокоментував подію Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Тимофій Милованов. Удосконалення механізму оскарження дасть бізнесу ширші можливості для відстоювання своїх прав. Серед змін – повернення плати у випадку задоволення скарги постачальника, оплата скарги через систему, механізми антитролінгу. Так, для протидії тролінгу та блокуванню тендера до розгляду будуть прийматися тільки проплачені скарги, а відкликати їх буде неможливо. Бізнес також матиме можливість оскаржувати відміну процедури та відхилення всіх пропозицій. Відміняти процедуру під час оскарження заборонено. За невиконання рішення АМКУ передбачена відповідальність керівника замовника та штраф у 85 тис. грн. Так прийнятий законопроект посилює відповідальність за порушення законодавства для недобросовісних замовників. Наприклад, якщо ж замовник неправомірно застосував переговорну процедуру, безпідставно відхилив тендерну пропозицію, порушив строки оприлюднення тендерної пропозиції, його очікує штраф у розмірі від 25,5 тис. грн до 51 тис. грн. За невиконання рішення органу оскарження передбачена відповідальність керівників та штраф у 85 тис. грн. «Цим рішенням ми виводимо із тіні понад чверть мільйона закупівель. Вони тепер відбуватимуться в Prozorro. Додаткова економія від цього може скласти більше 9 млрд грн щороку. Також закон затверджує використання електронних каталогів Prozorro Market, завдяки яким можна продавати і купувати невеликі партії товару так же просто, як в онлайн-магазині. Також передбачені механізми для боротьби з тролінгом, удосконалюється оскарження, акцентується увага на професіоналізації закупівель», – прокоментував Перший заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Павло Кухта. Слід зазначити, що законопроект також врегульовує питання міжнародних закупівель ліків. Окремі медичні препарати будуть продовжувати закуповуватися через міжнародні організації протягом наступних двох років із затвердженням переліку таких ліків і порядку здійснення їхніх закупівель через Кабінет Міністрів. Серед інших нововведень прийнятого законопроекту – розширення переліку конкурентних процедур та закріплення права замовників проводити передтендерні комунікації з бізнесом. Також запроваджується новий інструмент для боротьби з демпінгом – система підсвічуватиме аномально низьку ціну. Постачальник буде змушений її обґрунтувати для укладання договору з замовником. Джерело: https://www.kmu.gov.ua
  •  Українську землю зможуть купити лише українські громадяни та українські компанії. Про це заявив Прем’єр-міністр Олексій Гончарук під час конференції щодо управління державними ресурсами «Земля як фактор розвитку українського села». «В країні більше 30 років землею чомусь керує лише чиновник. Вам подобається? Мені ні. Я хочу, щоб землею керував простий українець, щоб селянин міг піти в банк, взяти кредит та міг інвестувати в свою землю. Саме тому ми відкриваємо ринок землі», – сказав Олексій Гончарук. Він повідомив, що спочатку планувалося запустити відкритий ринок землі з липня наступного року. «Однак, проконсультувавшись з різними сторонами, ми вирішили відтермінувати старт. Тут і сезонність агросектору, і важливість для фермерів, власників паїв і селян мати певний запас часу, аби підготуватись до нових правил роботи. Тому реформа вступить у силу лише через рік – із 1 жовтня 2020 року», – пояснив Прем‘єр-міністр. Він також анонсував створення Програми підтримки дешевих кредитів на купівлю земельної ділянки, обладнання чи техніки. Програма запрацює вже з 2020 року. Олексій Гончарук пояснив, що сам продаж землі буде відбуватись виключно на публічних електронних торгах за стартовою ціною не нижче нормативної грошової оцінки (НГО). За бажання через електронні торги продати свою землю зможе і власник приватного паю. «З-поміж інших проблем наразі залишається корумпованість такого органу, як Держгеокадастр. Цю проблему ми також вирішимо. Найближчим часом ми плануємо замінити керівництво цього органу. Держгеокадастр має працювати прозоро та відкрито – в інтересах громадян, а не окремих осіб», – додав Олексій Гончарук. За словами Голови Уряду, захист прав аграріїв, фермерів та селян – головний пріоритет його команди. Саме тому Уряд створив безкоштовну гарячу лінію – 1545, куди може подзвонити будь-який громадянин України для одержання консультацій з будь-якого питання стосовно земельної реформи. Джерело: https://www.kmu.gov.ua

ato

Герої небесної сотні та АТО

rada

oblrada

president

kmu

rda