У солідарному рівні пенсійної системи беруть участь усі офіційно працевлаштовані громадяни України – для цього не потрібно писати заяви або брати довідки. Разом із тим незнання певних процесів призводить до недбалого ставлення людей до своїх прав, а отже, до їх порушень, тому детально розберемо основні принципи роботи солідарного рівня пенсійної системи України.

Кожен громадянин із початком своєї трудової діяльності, разом зі зарплатою від роботодавця, якщо він наймана особа, у рамках соціального пакета отримує від нього внески на свій обліковий запис у вигляді ЄСВ.

ЄСВ – єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

 У цьому визначенні є дуже важливим термін "страхування", який визначає принципи та механізми роботи солідарного рівня. Ми неодноразово будемо до нього повертатися надалі.

Ставка ЄСВ на сьогодні в Україні становить 22 відсотки від розміру заробітної плати і є обов'язковою до сплати усіма роботодавцями за своїх працівників і за себе фізичними особами-підприємцями та громадянами, які самостійно забезпечують себе роботою.

Розглянемо процес з точки зору найманого працівника. Щомісяця працівник отримує від роботодавця заробітну плату та окремо внесок ЄСВ на свій обліковий запис у Пенсійному фонді. Кожен внесок є персоніфікованим – це означає, що усі кошти одразу при надходженні фіксуються за конкретним працівником в електронному реєстрі застрахованих осіб.

Тобто щомісяця на обліковий запис людини вноситься інформація щодо суми внеску, зробленого роботодавцем.

Цей процес повторюється кожного місяця, щороку, аж до повного припинення трудової діяльності людини, і поновлюється у випадку повернення до роботи. Результатом цього процесу є персональна база, яка відображає увесь трудовий шлях людини: назву кожного місця роботи, посаду, тривалість стажу і суму сплачених внесків за кожен місяць роботи.

На практиці це має вигляд електронної таблиці, ознайомитись з якою кожен громадянин може у будь який момент часу, навіть не виходячи з дому. Для цього потрібно перейти за посиланням https://portal.pfu.gov.ua, натиснути на кнопку "Вхід" і авторизуватись за допомогою електронного цифрового підпису, який можна отримати дистанційно через інтернет, наприклад, у додатку Приват24 від Приватбанку. Це дуже важливо, оскільки кожен може перевірити виконання працедавцем своїх обов'язків.

Наступним етапом усі кошти спрямовуються на фінансування видаткової частини Пенсійного фонду, тобто на фінансування виплат пенсій. Таким чином, після фіксації внесків у системі за кожним громадянином вони по суті перетворюються на персональні бали, які потім використовуються при визначенні розміру пенсії. Такий механізм повністю убезпечує гроші від інфляційних процесів, оскільки відсутнє зберігання коштів у "живому" вигляді.

Досягши пенсійного віку, громадянин звертається до Пенсійного фонду за призначенням пенсії, після чого вступають в силу страхові принципи роботи системи.

При зверненні громадянина розпочинає роботу механізм перевірки виконання умов пенсійної страхової програми, а саме – вимоги до тривалості страхового стажу (який є рівнозначним трудовому), сплати внесків і вимоги до віку. За аналогічними принципами працюють взагалі усі страхові програми, а тому солідарну пенсійну систему можна справедливо порівнювати зі страхуванням життя і здоров'я або навіть майна. Ключові елементи такої системи наступні:

  • застрахована особа – працівник, майбутній пенсіонер;
  • сплата внесків – роботодавцем або застрахованою особою, якщо він або вона є фізичною особою-підприємцем чи самозайнятою особою;
  • фонд внесків, із якого здійснюються виплати – Пенсійний фонд України;
  • страховий випадок – набуття особою визначеного віку і виконання умов програми.

Основна різниця зі страхуванням, до прикладу здоров'я, полягає в тому, що якщо страховим випадком при страхуванні здоров'я є хвороба, то при пенсійному страхуванні це погіршення працездатності через досягнення людиною певного віку.

Отже, при зверненні громадянина до Пенсійного фонду за призначенням пенсії, після перевірки виконання умов пенсійної програми, починається розрахунок розміру пенсії.

Для цього використовується єдина для усіх формула, затверджена пенсійною реформою у 2017 році:

Розмір пенсії = Сз × ІКЗ × Кс, де: Сз – це розмір середньої заробітної плати в Україні за 3 роки перед зверненням за призначенням пенсії; ІКЗ – це індивідуальний коефіцієнт заробітної плати; Кс – це коефіцієнт страхового стажу, що дорівнює множині кількості місяців стажу роботи і вартості одного року страхового стажу.

Формула складається з двох основних частин – внесків, зроблених під час трудової діяльності, та тривалості страхового стажу.

Сз × ІКЗ. При розрахунку розміру пенсії враховується розмір зроблених внесків. Але вони були зроблені у зовсім інших економічних умовах і мали зовсім іншу цінність, ніж коли людина звертається за пенсією. Тому відбувається процес актуалізації внесків: внески прив'язуються до тих економічних показників, які існували на момент їхньої сплати працедавцем, після чого отриманий коефіцієнт множиться на існуючий розмір середньої зарплати за три роки до звернення за пенсією. Тобто вартість внесків приводиться у відповідність до сучасних економічних умов. Саме тому таким важливим є офіційне зростання доходів громадян. По суті цей процес є перетворенням персональних балів з облікового запису на "живі" гроші.

Кс. Другою важливою частиною формули є коефіцієнт страхового стажу. У результаті отримуємо кількість страхового стажу в місяцях, яка множиться на вартість одного року стажу.

Результатом цієї формули і є розмір щомісячної пенсійної виплати.

Надалі відбувається щорічна автоматична індексація пенсійних виплат для приведення їх у відповідність до актуальних економічних змін. Цей процес є абсолютно автоматичним та ґрунтується на двох основних показниках – сумі 50 відсотків зростання інфляції та 50 відсотків зростання середніх зарплат за попередній рік. Таким чином нівелюється вплив інфляційних процесів на вартість пенсії, а також відбувається її збільшення понад інфляційний рівень завдяки зростанню надходжень від збільшення заробітних плат. Для порівняння, якщо до реформи підвищення пенсій було інструментом популістів у вигляді подачок і знищувало усю пенсійну систему через ручне втручання, наприклад збільшенням вартості стажу до рівня полярників, то на сьогодні автоматичний режим індексації унеможливлює ручне втручання і має відповідний ресурс для підвищення у вигляді зростання фонду оплати праці.

Перша така індексація відбудеться у березні 2019 року, після отримання статистичних даних щодо рівня інфляції та зростання середніх зарплат за попередній рік.

Підсумовуючи, варто зазначити, що реформована пенсійна система робить свої перші кроки. Реформа позбавила систему такого поняття, як "пенсія за статусом", і усунула можливість для політиків до ручного втручання. Реформована система має усі можливості до ефективного функціонування з реальними позитивними результатами, що заохочуватиме кожного українця захищати свої соціальні права. Водночас існують значні виклики поза пенсійною системою, які, втім, мають прямий негативний вплив на її роботу і які неможливо перебороти без участі усього суспільства. Йдеться передусім про неофіційну зайнятість, яка створює ситуацію, коли осіб, за яких сплачуються внески в реальному розмірі, є менше, ніж осіб, яким здійснюються виплати. Цю проблему часто намагаються видати за демографічну, хоча це є абсолютною неправдою. Саме тіньовий сектор економіки з незадекларованою працею та зарплатами в конвертах є головною проблемою низьких пенсій. Проблемою, побороти яку можна тільки усім разом.

Джерело: kmu.gov.ua

victorilash

Ілаш Віктор Миколайович

Голова районної ради

  •  За інформацією Державної фіскальної служби України однією із митниць, де громадяни найактивніше оформляють свої автівки – Чернівецька митниця ДФС. Зазначене є, зокрема, результатом вжитих керівництвом митниці організаційних заходів, як-от: збільшення кількості інспекторського складу, задіяного в оформленні бувших у використанні транспортних засобів, зміна графіка роботи, робота у вихідні та святкові дні, посилення взаємодії з митними брокерами. А також, запровадження телефону «гаряча лінія»для отримання консультацій щодо митного оформлення ввезених транспортних засобів на митну територію України - (0372) 52-55-82.  На Чернівецькій митниці ДФС від 25 листопада 2018 до 17 січня 2019 оформлено 3500 транспортних засобів. Це авто, які були ввезені на митну територію України з 1 січня 2015 року до набрання чинності нових правил ввезення таких автомобілів та перебували у митних режимах «тимчасове ввезення» або «транзит». За розмитнені авто до Державної  скарбниці України сплачено понад 246,0 мільйонів гривень.  Також митники звертають увагу, що термін пільгового періоду застосування ставки акцизного податку для митного оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією спливає 22 лютого 2019 року. До кінця дії пільгового режиму оподаткування легкових транспортних засобів лишилося: 37 днів. Протягом цього часу громадяни можуть здійснити митне оформлення легкових автомобілів із застосуванням коефіцієнта 0,5, - тобто скористатись 50% пільгою щодо нарахування акцизного податку. Чинним законодавством встановлено, що після закінчення 90 пільгових днів власники таких автівок сплачуватимуть акцизний податок за повною ставкою, а отже, розмір митних платежів суттєво зросте.  Здійснити митне оформлення транспортних засобів для вільного обігу в зоні діяльності Чернівецької митниці ДФС громадяни можуть у відділі митного оформлення №1 за адресою: м.Чернівці, вул. Руська, 248 М. Час роботи відділу: з 09:00 год до 24:00 год щодня (без вихідних). Контакти відділу розміщено на офіційному порталі Територіальні органи ДФС у Чернівецькій області "Митні пункти" за посиланням:http://cv.sfs.gov.ua/okremi-storinki/mitni-punkti/239552.html.  Із текстом Законів України, які регламентують нові умови ввезення транспортних засобів від 08 листопада 2018 року №2611-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів» та № 2612-VIIІ-VIII «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України» можна ознайомитися за посиланнями: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2611-19 та https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2612-viii).  Джерело: http://cv.sfs.gov.ua/
  •  Впровадження Концепції публічного управління у будівництві дозволить зробити більш прозорою та відкритою діяльність у будівництві, унеможливити ручне управління у галузі та зробити інформацію публічною. Це сприятиме зменшенню корупційних проявів у будівництві та залученню нових інвестицій.  «Відсутність затверджених генпланів та детальних планів забудови, містобудівні умови, які видаються, на жаль, у ручному режимі – це все наслідки недосконалого управління в галузі і відсутності публічного доступу до інформації про неї. Через це маємо проблеми із забудовою, диспропорцію між будівництвом житла та соцінфраструктури. Повинні бути створені прозорі правила гри для всіх учасників. І Концепція публічного управління у будівництві дозволить це зробити. Тому ми дуже зацікавлені у її розробці», – повідомив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Лев Парцхаладзе на прес-брифінгу «Концепція публічного управління містобудування в Україні» в Українському кризовому медіа-центрі. Зокрема, проектом Концепції пропонується:  – систематизація усіх норм законодавства у Містобудівний кодекс; – створення Містобудівного кадастру та його взаємодія з іншими офіційними кадастрами та реєстрами, зокрема, Державним земельним кадастром, Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, адресним реєстром;  – забезпечення публічності усіх дозволів та погоджень, що надаються;  – дієва система архітектурно-будівельного контролю та нагляду, і громадський контроль; – захист та охорона від забудови культурних пам’яток та інші важливі зміни.  «Висловлюю щиру подяку усім розробникам. Докладемо всіх зусиль, щоб Концепція стала практикою і привела до прогресу - сталого розвитку міст та комфортного середовища для громадян», - додав Лев Парцхаладзе.  Після завершення розробки Концепція буде публічно обговорена за круглим столом за участю широкого кола фахівців, експертів та громадськості, за необхідності доопрацьована, після чого буде направлена на розгляд до Кабінету Міністрів України.  Нагадаємо, що був підписаний Меморандум про співробітництво щодо розроблення та реалізації Концепції публічного управління у галузі будівництва між Міністерством регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України, громадською організацією «Разом проти корупції», німецьким товариством міжнародного співробітництва (GIZ), громадською організацією «Офіс ефективного регулювання» (BRDO), Конфедерацією будівельників України, Будівельною палатою України, Національною спілкою архітекторів України, Інститутом архітектури, урбаністики та регіоналістики НСАУ, ДП «ДІПРОМІСТО» та ДП «УкрНДІпроцивільбуд».  Джерело: www.kmu.gov.ua
  • На вимогу часу та у зв’язку із суттєвими змінами ситуації на ринку праці державна служба зайнятості активно запроваджує нові форми та методи роботи. Про це заявив в. о. Голови Державної служби зайнятості (Центрального апарату) Валерій Ярошенко під час наради у Львові щодо підсумків роботи за рік та визначення пріоритетних завдань діяльності у 2019 році. «Службою зайнятості запроваджено нову форму підбору кадрів роботодавцям на засадах рекрутингу. Це забезпечує індивідуальний підхід працівників до укомплектування кожного замовлення. У 2018 році суттєво збільшено базу вакансій, яка зросла на 10% до 1,1 млн. одиниць, що сприяло оперативному працевлаштуванню шукачів роботи. Усього ж упродовж минулого року забезпечено роботою 826 тис. осіб, що майже на 6% більше обсягів 2017 року». Окрім цього, очільник служби наголосив на тому, що ринок праці постійно зазнає змін, саме тому в державній службі зайнятості запроваджено новий сайт з електронними кабінетами для роботодавців та шукачів роботи. Наразі сайтом скористалися 1,1 млн. осіб, уже створено 87,5 тисяч електронних кабінетів шукача роботи та 93,1 тисячі електронних кабінетів роботодавця. Не менш важливим кроком було запровадження «гарячої лінії» служби зайнятості. Упродовж року послугами цього сервісу скористалися майже 25 тисяч громадян. Як зазначив В. Ярошенко, негативним чинником на ринку праці залишається професійно-кваліфікаційний дисбаланс між попитом та пропозицією робочої сили. В Україні 75% випускників шкіл здобувають вищу освіту і лише 25% – професійно-технічну. У Європі показники протилежні: 30% випускників здобувають вищу освіту, 70% – професійну. Як наслідок, серед безробітних майже 44% мають вищу освіту, а в деяких великих містах ця цифра доходить до 90%. З метою забезпечення потреб роботодавців у кваліфікованих робітничих кадрах служба зайнятості протягом минулого року залучила до професійного навчання 147 тисяч безробітних. До співпраці залучено 178 професійно-технічних та 52 вищих навчальних закладів. Кількість безробітних, які навчалися в центрах професійно-технічної освіти державної служби зайнятості, зросла на 10% та становила 48 тисяч осіб. Для подолання кваліфікаційного дисбалансу на ринку праці служба зайнятості розгорнула активну профорієнтаційну роботу серед безробітних та шукачів роботи, школярів та студентської молоді на основі сучасних інформаційних технологій. Це IT-платформа «Профорієнтація та розвиток кар’єри», мобільні додатки та веб-ресурси.  На сьогодні завершено реорганізацію служби зайнятості, що дозволило збільшити  чисельність працівників, які надають соціальні послуги безпосередньо в громадах. «У рамках здійснення модернізації та сприяння продуктивній зайнятості ми з січня 2019 року запровадили інститут кар’єрного радника. Це стало можливим завдяки співпраці з Проектом Міжнародної організації праці «Інклюзивний ринок праці для створення робочих місць в Україні», – резюмував В. Ярошенко. Кар’єрні радники є індивідуальними консультантами осіб, які шукають роботу, та зареєстрованих безробітних у пошуку роботи, плануванні кар’єри та підвищенні конкурентоспроможності на ринку праці, зокрема через залучення до професійного навчання. Вони забезпечують супровід безробітних від дня звернення до центру зайнятості до факту працевлаштування, Підбиваючи підсумки роботи служби, В. Ярошенко окреслив плани роботи служби на 2019 рік, серед пріоритетів – запровадження нових та розвиток існуючих сервісів надання послуг, поглиблення співпраці з органами місцевої влади та соціальними партнерами, передусім роботодавцями, легалізація робочих місць та заробітної плати, підвищення результативності реалізації активних програм сприяння зайнятості. Джерело: www.dcz.gov.ua

ato

Герої небесної сотні та АТО

rada

oblrada

president

kmu

rda