Запровадження електронного арешту коштів, які містяться на рахунках боржника в банках та інших фінансових установах, є одним із пріоритетних кроків реформи примусового виконання рішень й інших органів, адже Україна взяла зобов’язання перед Міжнародним валютним фондом щодо прийняття закону, який автоматизує процес збирання та примусово стягнення боргу.

Нині інформацію про рахунки боржника виконавець отримує шляхом направлення запиту до Державної фіскальної служби України. Однак ці дані стосуються лише юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Отримати інформацію про рахунки громадян можливо лише направивши запити до всіх банківських установ країни поштою. На практиці боржники встигають вивести кошти з рахунків, а деколи постанова взагалі губиться і не надходить до банку.

З метою підготовки відповідного законопроекту група українських фахівців під керівництвом Міністерства юстиції у листопаді минулого року здійснила візит до Хорватії. У цій країні електронний арешт коштів боржників, які містяться на рахунках в банківських установах, через Фінансове агентство (FINA) запроваджено з 1 січня 2011 року. 32 банки, які на той час існували в республіці, передали до FINA 654 667 невиконаних документів про стягнення коштів на загальну суму майже 8,7 млрд євро. Усі невиконані паперові документи були опрацьовані та внесені до електронної системи. На сьогодні агентство володіє інформацією про всі рахунки як юридичних, так і фізичних осіб, яка оновлюється щодня. Це гарантує блокування грошових коштів на банківських рахунках впродовж кількох хвилин.

Завдяки запровадженню новацій Хорватія за оцінками, складеними для доповіді Світового банку «Ведення бізнесу-2017», піднялася з 52 місця на 7 місце.

Окрім того, у лютому 2018 року делегація Мін’юсту відвідала Португалію. Процес запровадження електронного арешту коштів у Португалії тривав з 2011 по 2013 рік за підтримки Міжнародного валютного фонду. Цьому передувало внесення відповідних змін до Цивільного та Цивільного процесуального кодексів.

До запровадження нової системи порядок арешту коштів боржника був схожий та той, який наразі існує в Україні, та характеризувався паперовим документообігом, що значно уповільнювало стягнення коштів з боржника та здорожувало процедуру.

На сьогодні у Португалії діє доволі проста і ефективна система. Увесь процес умовно можна розділити на три стадії: 1) періодичне наповнення комерційними банками бази даних усіх рахунків фізичних і юридичних осіб, яка утримується Центральним банком Португалії; 2) комунікація виконавців з Центральним банком для отримання інформації про рахунки боржників; 3) комунікація виконавців з комерційними банками, у яких відкриті рахунки боржників, для списання коштів з них. При цьому Центральний банк не має повноважень на зміну інформації, яка міститься у базі даних. Він виконує лише функцію утримувача системи та гаранта її функціонування.

Головною гарантією збереження банківської таємниці щодо інформації про рахунки боржника є те, що інформація, яка міститься у базі даних Центрального банку, не відображає дані про суму коштів на таких рахунках.

До моменту впровадження в Португалії системи автоматизованого арешту коштів на банківських рахунках, виконання судових рішень було вкрай незадовільним. Так, протягом 2003-13 років, загальна сума стягнення становила близько 20 млн євро. Після впровадження автоматизованої системи, протягом 2014-15 років сума виконання склала 337 млн євро. І нарешті протягом лише 2017 року така сума склала 600 млн євро. Тобто ефективність виконання у грошовому вимірі зросла у 30 разів.

Досвід Хорваті і Португалії свідчить про велику ефективність запровадження системи електронного арешту коштів на банківських рахунках при виконанні судових рішень. Україні з метою підвищення рівня виконання судових рішень варто розпочати здійснювати реальні кроки у переході з паперової на електронну взаємодію основних суб’єктів у сфері арешту коштів на банківських рахунках. При цьому варто звертати увагу на готовність зовнішніх донорів суттєво сприяти цьому процесу, надаючи для цього необхідну технічну допомогу.

victorilash

Ілаш Віктор Миколайович

Голова районної ради

  • Серед переліку причин, які не дають можливості громадянам в повній мірі реалізувати своє конституційне право на пенсійне забезпечення, є тривале проходження процедури банкрутства та несплата страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування. Затягування процедури банкрутства і як наслідок не погашення заборгованості перед Пенсійним фондом України зі сплати страхових внесків мають негативні наслідки насамперед для громадян, які працювали на таких підприємствах, оскільки період, протягом якого підприємствами-банкрутами не сплачено страхові внески, не буде зараховано при призначенні пенсії до страхового стажу.        Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області здійснює всі необхідні заходи щодо стягнення заборгованості з підприємств-банкрутів перед Пенсійним фондом з метою захисту прав застрахованих осіб. Фахівці юридичної служби Фонду в області докладають максимум зусиль, щоб громадяни збанкрутілих підприємств не залишились без пенсійних виплат. Одним із ефективних напрямків роботи є співпраця з арбітражними керуючими. Саме від їх роботи залежить передача документів підприємства-банкрута в архів, розрахунки з працівниками та Пенсійним фондом України за кредиторськими вимогами.             Так, за результатами спільної взаємодії із ліквідаторами – арбітражними керуючими в 2017 році було погашено заборгованість з таких підприємств – банкрутів як: ДП ДГ «Центральне», ЧОДО спиртової та лікеро-горілчаної промисловості, АТЗВ «ВТКФ Буковинка», а також протягом 2018 року погашено заборгованість зі сплати страхових внесків Кредитної спілки «Бісер» - фактично 51 робітник цих підприємств набув статусу застрахованої особи та зміг підтвердити наявний стаж. Погашення боргів підприємствами, які проходять етапи процедури банкрутства є гарантією соціального захисту їх працівників, а тому фахівці Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області здійснюють усі законні заходи впливу, не допускаючи «збанкрутіти» відпрацьованим рокам на зазначених підприємствах. Джерело: прес-служба Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області
  • Глава держави підписав Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення окремих питань проходження громадянами військової служби". Закон вносить  зміни у закони України: “Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”; “Про військовий обов’язок і військову службу”; “Статут внутрішньої служби Збройних Сил України”. Відповідно до прийнятих змін, Закон дозволить: підвищити з 23 до 30 років вік прийому громадян в якості курсантів вищих військових навчальних закладів, що дозволить учасникам АТО та операції об’єднаних сил вступати на навчання та продовжувати військову службу в якості офіцерів або сержантів;  підвищити до 60 років граничний вік перебування в запасі військовозобов’язаних-жінок, як це вже визначено для чоловіків, що забезпечить гендерну рівність та збільшить мобілізаційний ресурс; продовжувати в особливий період військову службу за новим контрактом на строк від 1 до 10 років, що сприятиме збільшенню кількості громадян, бажаючих проходити військову службу за короткотривалим контрактом; звільнитись чи укласти новий контракт військовослужбовцям, дія контрактів яких примусово продовжена після закінчення його строку в особливий період, та військовослужбовцям, які уклали контракт до закінчення особливого періоду і оголошення демобілізації. Реалізація вимог зазначеного Закону надасть можливість підвищити мотивацію громадян до проходження військової служби. Закон також надає можливості військовослужбовцям, визнаним рішеннями військово-лікарських комісій непридатними за станом здоров’я до військової служби, продовжувати проходження служби. Бойовий досвід, морально-ділові якості та мотивація до військової служби таких військовослужбовців, не зважаючи на їх фізичний стан, можуть бути реалізовані на військових посадах, які не потребують фізичних навантажень. Джерело: president.gov.ua
  • З 1 липня 2018 року прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність збільшиться і складатиме 1435 грн. У зв’язку з цим перерахунку підлягатимуть пенсії близько 28 тисячам краян. В основному це ті люди, які не мали достатньо страхового стажу для призначення пенсії в мінімальному розмірі на рівні 1452 грн. Тобто це незначна кількість людей, орієнтовно 12% загальної чисельності пенсіонерів краю, яким буде, у зв’язку з ростом прожиткового мінімуму, збільшено розмір пенсії. Зараз вони отримують пенсію в розмірі 1373 грн., а будуть – 1435 грн.. Крім того, з 1 липня зросте прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць з 1700 грн. до 1777 грн., у зв’язку із чим будуть перераховані та зростуть на 7,7 грн. надбавки до пенсій почесним донорам. В грудні цього року планується черговий перерахунок у зв’язку із задекларованим ростом соціальних стандартів. Джерело: прес-служба Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області

ato

Герої небесної сотні та АТО

rada

oblrada

president

kmu

rda