6 листопада вступив у дію закон щодо автономізації лікарень. Що таке автономізація, як і коли вона відбуватиметься, які переваги надасть медустановам та якими будуть юридичні наслідки - відповіді у нашій статті.

Розгорнуті відповіді на питання про автономізацію ви можете знайти в офіційних методичних рекомендаціях МОЗУ: https://goo.gl/y7LVur .

Що таке автономізація лікарень і для чого вона потрібна?

Автономізація передбачає, що лікарні можуть набувати статусу некомерційного комунального підприємства. Наразі лікарні працюють як бюджетні установи за бюджетним законодавством та з вертикальним управлінням. Їх керівники не мають свободи рішень і керуються наказами згори.

Перетворення лікарень на комунальні підприємства дозволить розширити права медичних закладів до рівня всіх інших суб’єктів господарювання.

Які переваги дає медичному закладу статус некомерційного комунального підприємства?

Перетворення (реорганізація) медустанов у комунальні некомерційні підприємства сприятиме збільшенню їх самостійності в господарських і управлінських справах, стимулюватиме до поліпшення якості медичних послуг і підвищення економічної ефективності використання активів.

Головні переваги реогранізації такі:

- керівник підприємства отримує значно більшу, ніж керівник бюджетної установи, свободу в розпорядженні активами й фінансами, у формуванні кадрової політики, визначенні внутрішньої організаційної структури закладу;

- керівник підприємства може самостійно встановлювати будь-які форми оплати праці персоналу, що допускаються законодавством;

- фінансування підприємства здійснюється не за постатейним кошторисом витрат, а на основі власного фінансового плану, що дозволяє ефективно розпоряджатися коштами;

- медзаклади мають право мати власний рахунок у будь-якому банку;

- медзаклади мають право утворювати об’єднання з іншими закладами, які також діють у статусі підприємства, з метою перерозподілу функцій між ними та спільної оптимізації використання матеріальних, людських та фінансових ресурсів;

- медзаклади мають можливість наймати за договорами підряду лікарів фізичних осіб-підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію на здійснення господарської діяльності з медичної практики.

Чи може заклад після реорганізації бути приватизованим?

Ні, пряма заборона на приватизацію зазначена в ст.16 Основ законодавства України про охорону здоров’я.

Чи має некомерційне комунальне підприємство самостійно заробляти на своє існування?

Із введенням медреформи в дію, медзаклади первинної ланки отримуватимуть фінансування від Національної служби здоров'я згідно з тарифом надання первинної медичної допомоги за кожного пацієнта, який підпише декларацію з лікарем цього закладу. Під час перехідного періоду також буде надаватися фінансування на пацієнтів, які були раніше приписані до лікаря, але ще не уклали з ним декларацію.

З 2020 року медзаклади вторинної і третинної ланки переходитимуть на нову модель фінансування. Лікарні почнуть отримувати фінансування в залежності від об'єму наданих послуг згідно з договором, який вони укладатиметь з НСЗУ. Вартість послуг буде визначатися відповідно до тарифу надання медичних послуг.

Чи має таке підприємство право отримувати прибуток і на власний розсуд ним розпоряджатися?

Медзаклади у формі комунальних підприємств є неприбутковими та некомерційними. Мета їх діяльності не пов`язана з отриманням прибутку. Надлишкові кошти медзаклади мають спрямовувати на свій розвиток відповідно до фінансового плану.

Чи буде автономізація примусовою?

Закон про автономізацію медичних закладів не ставить жорсткої вимоги по термінах. Але пільговий режим автономізації буде діяти тільки до кінця 2018 року.

Чи змінюються податкові зобов’язання медзакладу після його реорганізації?

Процес перетворення лікарні на некомерційне комунальне підприємство не призводить до виникнення негативних податкових наслідків у вигляді нових пов’язаних з перетворенням податкових зобов’язань. Заклад не буде платником податку на прибуток й податку на нерухомість.

Хто розпоряджатиметься майном і коштами лікарні?

Під час автономізації майно передається закладам на правах оперативного управління. Розпоряджається майном закладу його власник - теріторіальна громада через уповноважені органи. Керівник медзакладу може розпоряджатися майном в межах, які будуть визначені статутом цьому закладу.

Хто відповідатиме за фінансову і податкову звітність у некомерційних підприємствах?

Питання ефективного керування адміністративними функціями атономного закладу вирішується самим закладом.

Чи будуть медзаклади в статусі некомерційних підприємств отримувати пільги на оплату комунальних послуг, на оренду землі?

Щодо орендної плати, то це питання вирішують власники майна: органи місцевого самоврядування. Питання надання пільг на оплату комунальних послуг знаходиться в стадії опрацювання.

Як громада зможе контролювати діяльність керівництва лікарні?

Для цього створюються спеціальні органи, спостережні або наглядові ради. Наразі відповідне положення про спостережні ради затверджується Кабміном.

Такі ради є обов’язковими для медустанов вторинної і третинної ланки. До них входитимуть представники власника закладу, органів місцевого самоврядування, місцеві депутати, а також представники громадських організацій.

При закладах також можуть створюватися опікунські ради. До їх складу можуть входити меценати, представники громадськості, благодійних, релігійних організацій, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, волонтери.

Хто приймає рішення про перепрофілювання?

Власник. Зазвичай це відповідна місцева рада.

Чи будуть звільняти працівників?

Трудові відносини з працівниками реорганізованого закладу продовжуються, а звільнення під час реорганізації можливе лише у випадку скорочення штату. У процесі реорганізації окремі працівники можуть бути переведені на інші посади, переміщені в інші структурні підрозділи у разі необхідності.

Чи можливо повернути заклад в статус бюджетного підприємства?

Місцева рада має право прийняти і таке рішення. Разом з цим повернеться тарифна сітка та всі інші норми, які регулюють діяльність закладів бюджетної сфери.

Джерело: moz.gov.ua

victorilash

Ілаш Віктор Миколайович

Голова районної ради

  • Промайнув іще один навчальний рік. Настала хвилююча мить свята останнього дзвоника. І для учнів, і для вчителів це чудова шкільна традиція, тепле родинне свято, яке не можна нічим замінити. Цього дня усі – дорослі і діти – стають трішки іншими. Оберемки квітів, усміхнені обличчя і сльози на очах, щирі напутні слова та вітання – все це свято останнього дзвоника. У передостанні дні весни у Кельменецькому ліцеї-опорному закладі, як і повсюди в навчальних закладах України, пролунає останній дзвоник. На центральній площі біля пам’ятника Тараса Шевченка сьогодні зібралося чимало людей: учні, вчителі, батьки та запрошені. Директор ліцею-опорного закладу Лариса Равлюк привітала дітей із закінченням навчального року, наголосивши на тому, що рік був надзвичайно вдалим та продуктивним. Дітей, які здобули місця на державних та обласних олімпіадах нагороджено грамотами, а їх цьогоріч було чимало. Щирими словами, красивими хореографічними композиціями привітали випускників учні молодших та старших класів. Навчання у школі закінчилося. Попереду – незвіданий шлях дорослого життя. У добру путь, дорогі випускники! Чудових вам канікул, школярі!
  • З метою правильного застосування в Україні законодавства з питань державної митної справи в частині пропуску через митний кордон України транспортних засобів, зареєстрованих у відповідних органах іноземних держав, недопущення порушень митних правил, Державна фіскальна служба України довела до митниць інформацію, викладену в листі Міністерства закордонних справ України. Так, Посольство України в Литовській Республіці проаналізувало ситуацію зі збільшення на автошляхах України автомобілів з іноземною реєстрацією на умовах тимчасового ввезення та дійшло відповідних висновків, зокрема, про те, що більшість автомобілів, які ввозяться в Україну громадянами України з Литви, реєструється на сумнівні литовські компанії та формально є власністю таких компаній. При цьому громадянам України надається довіреність на право використання транспортного засобу та інші документи, які нібито підтверджують, що відповідна особа працює на литовську компанію. Водночас, згідно литовського законодавства, а саме п.5 статті 57 Закону Литовської  Республіки «Про статус іноземців», іноземні громадяни, які працюють у литовських компаніях, зобов’язані отримати дозвіл на роботу в компетентних органах Литви навіть у тих випадках, коли іноземець працює на литовську компанію дистанційно, не перебуваючи на території Литви. Як повідомляє МЗС, на практиці, такий дозвіл отримує литовська компанія-роботодавець у Біржі праці Литви. При цьому, роботодавець зобов’язаний також укласти з іноземним громадянином трудовий договір, який має бути зареєстрований на Біржі праці Литви протягом 2 місяців з дня отримання дозволу на працевлаштування іноземця. Таким чином, громадянин України, який офіційно працевлаштований у литовській компанії та використовує автомобіль з литовською реєстрацією, повинен мати: 1) Дозвіл на працевлаштування у Литві; 2) Зареєстрований трудовий договір з литовською компанією, яка надала довіреність на користування транспортним засобом. Просимо громадян врахувати зазначену інформацію та дотримуватись вимог чинного законодавства при перетині митного кордону України. Джерело: Головне управління ДФС у Чернівецькій області
  •     Сьогодні, 24 травня, голова районної ради Віктор Ілаш провів засідання колегії Кельменецької районної ради, під час якого було визначено дату проведення чергової 16-ї сесії районної ради, яка відбудеться 22 червня поточного року, а також обговорили питання, які пропонуються до розгляду, та погодили проект порядку денного пленарного засідання.

ato

Герої небесної сотні та АТО

rada

oblrada

president

kmu

rda