КЕЛЬМЕНЕЦЬКА РАЙОННА РАДА

ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

XХІ СЕСІЇ VIІ СКЛИКАННЯ

22 березня 2019 року № 392.21-7/19

Про затвердження Програми покращення умов обслуговування населення Кельменецького району щодо призначення всіх видів державних соціальних допомогна 2019-2021 роки

         Керуючись пунктом 16 частини 1 статті 43 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, з метою забезпечення надання якісних послуг соціально незахищеним верствам населення району, враховуючи висновки постійної комісії з гуманітарних питань, сім’ї, молоді та соціального захисту населення, районна рада

ВИРІШИЛА:

1. Затвердити Програмупокращення умов обслуговування населення Кельменецького району щодо призначення всіх видів державних соціальних допомог на 2019-2021 роки(надалі - Програма), що додається.

2. Фінансовому управлінню районної державної адміністрації при уточненні показників районного бюджету та формуванні бюджету на наступні роки передбачити кошти на реалізацію заходів Програми.

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на першого заступника голови районної державної адміністрації Урсуляка І. І. та постійну комісію районної ради з гуманітарних питань, сім’ї, молоді та соціального захисту населення.

Голова районної ради                                                                                      В. Ілаш


ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                                             рішення XХІ сесії районної ради

                                                                            УІІ скликання

                                                                           22 березня 2019 року № 392.21-7/19

                                                     ПРОГРАМА

покращення умов обслуговування населення Кельменецького району щодо призначення всіх видів державних соціальних допомог на 2019-2021 роки

1. Загальна характеристика Програми

1. Ініціатор розроблення програми: Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації
2. Дата, номер і назва розпорядчого документу органу виконавчої влади про розроблення Програми Доручення районної державної админістрації від 30.01.2019р. № 2-Ш
3. Розробник та співрозробник Програми Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації;Кельменецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)
4. Відповідальний виконавець Програми Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації
5. Учасники Програми Управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації
6 Мета та перелік пріоритетних завдань Програми Надання якісних послуг соціально незахищеним верствам населеннярайону. Забезпечення виконання органами соціального захисту основних стратегічних цілей тапокращення рівня надання соціальних послуг.
7. Термін реалізації програми 2019 – 2021роки
8. Перелік бюджетів, які приймають участь у виконанні Програми Районний бюджет
9. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього (тис.грн) 4 638,65
10. Основні джерела фінансування Програми Районний бюджет

Програмапокращення умов обслуговування населення Кельменецького району щодо призначення всіх видів державних соціальних допомог на 2019-2021 роки (надалі - Програма) – це комплекс завдань і заходів, що спрямовані на розв’язання однієї із найважливіших проблем життя району – надання соціальних послуг жителям району.

Соціальне забезпечення осіб з інвалідністю, одиноких непрацездатних громадян, дітей-сиріт, одиноких матерів, багатодітних, малозабезпечених сімей з дітьми, інших соціально незахищених громадян, які потребують допомоги та соціальної підтримки з боку держави здійснює управління праці та соціального захисту населення районної державної адміністрації (надалі – Управління) шляхом надання 29 видів допомог.

Робота вУправлінні організована за принципом єдиної технології прийому громадян, які звертаються за призначенням усіх видів соціальної допомоги на підставі єдиної заяви.

За 2018 рік Управлінням прийнято від громадян 2780 заяв для призначення всіх видів соціальної допомоги, з них призначено – 2597; на даний час в Управлінні перебуває на обліку: 

Вид допомоги Кількість отримувачів, осіб

Державної допомоги сім’ям з дітьми:

- допомоги по вагітності та пологам;

35
- допомоги при народженні дитини; 925
- допомоги одиноким матерям; 186
- допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування 18
- допомоги при усиновленні дитини 2
Державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям 498
Державної соціальної допомоги особам з інвалідністю дитинства 398
Державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю 149
Тимчасової допомоги на дітей, батьки яких ухиляються від сплати аліментів 9
Компенсаційної виплати фізичним особам, які надають соціальні послуги 3
Державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним сім’ям 3
Допомоги на догляд за особами з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу 61
Компенсаційної виплати особам, які здійснюють догляд за особами з інвалідністю І групи або пристарілим 1082

Загальна кількість одержувачів державних соціальних допомог станом на 31.12.2018 становить 3369 осіб.

Крім призначень соціальних допомог Управлінням постійно проводитьсяробота з громадянами, які тимчасово переселені із східних областей України. Станом на 31.12.2018 в Управлінні перебуває на обліку 45 осіб. Відповідно до постанови КМУ від 01.10.2014р. № 505 щомісячну адресну  допомогу на проживання отримує12 сімей, 5 сімей отримує різні види державних соціальних допомог.

Наразі Управління здійснює нарахування житлових субсидій. З метою підтримки малозабезпечених верств населення району з оплати за житлово-комунальні послуги спеціалістами Управлінням постійно проводиться роз’яснювальна робота щодо їх призначення.

         Щодо порядку надання житлової субсидії розміщено інформаційні листи та оголошення на стендах в Управлінні, на офіційному веб-сайті райдержадміністрації, в комунальних установах та підприємствах, які надають комунальні послуги, лікувальних закладах, місцях масового перебування людей.

Громадяни, які не мали права на загальних підставах на призначення субсидій надали заяви на розгляд районної комісії з питань призначення субсидій, допомог та надання пільг. Станом на 31.12.2018р. цим правом скористалося 1827 сімей  району. Загалом житлові субсидії отримує 6212 домогосподарств. За призначенням субсидії звернулося вперше 866 сімей.

Протягом 2018 року до надавачів послуг перераховано субсидії на суму 89282,65 тис.грн.

Головним державним соціальним інспектором Управління здійснюється постійний контроль за достовірністю наданих даних про доходи фізичних осіб для підтвердження їх права на призначення державних соціальних допомог. У 2018 роцібуло здійснено 144 перевірок достовірності інформації про доходи та майновий стан осіб, що звернулися за призначенням державних соціальних допомог, у тому числі житлових субсидій. Протягом 2018 року проведено 1415 обстежень майнового стану та умов проживання громадян. За результатами перевірок у 2018 році виявлено 33 випадки подання неповної або недостовірної інформації.

         На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.2003р. № 117 «Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги» в районі створено Єдиний державний автоматизований реєстр пільговиків (ЄДАРП), в який на 01.01.2019р. внесено 13191 осіб, в тому числі:

- особи зінвалідністю війни – 79;

- учасників бойових дій – 411;

- учасників війни – 535;

- член сім’ї загиблих на фронті – 157;

- ветерани праці – 2884;

- діти війни – 3989;

- постраждалі внаслідок аварії на ЧАЕС  – 154;

- ветерани військової служби, ветерани органів внутрішніх справ – 27;

- реабілітовані особи – 29;

- особи з інвалідністю – 2129;

- жертви нацистських переслідувань – 7;

- вдови і батьки загиблих військовослужбовців – 16;

- багатодітні сім’ї – 277.

З питань своєчасного відшкодування коштів підприємствами та організаціями за надані послуги пільговикам Управління співпрацює з 9 підприємствами-надавачами комунальних послуг.

           Управліннямпостійно проводиться робота по комплексному вирішенню соціальних проблем учасників бойових дій, які брали участь в антитерористичній операції.В 2018 році 41 учасник бойових дій взято на облік та внесені до Єдиного державного автоматизованого реєстру пільговиків, яким здійснюється відшкодування оплати за житлово-комунальні послуги.

Щоденно спеціалістами Управління здійснюється прийом документів від військовослужбовців, які перебували в зоні проведення операції об’єднаних сил, для надання їм пільг, в тому числі на відшкодування оплати житлово-комунальних послуг. З числа учасників антитерористичної операції станом на 31.12.2018р. на обліку перебуває 15 осіб з інвалідністю внаслідок війни, 299 учасників бойових дій, 14 членів сімей загиблих учасників АТО та 1 член сім’ї померлого учасника АТО.

У 2018 році видано 13 посвідчень особи з інвалідністю війни, 15 вкладок до такого ж посвідчення, 3 посвідчення члена сім’ї померлого ветерана війни. Прийнято 211 заяв на виплату компенсації на тверде побутове паливо та скраплений газ; 739 декларацій про доходи сім’ї пільговика для продовження пільг на наступний період.

Станом на 31.12.2018р. на обліку в Управлінні перебуває 2129 осіб з інвалідністю, з них: І групи – 169, ІІ групи – 657, ІІІ групи – 1220, дітей з інвалідністю – 83.

У 2018 році внесено інформацію про осіб з інвалідністю до Централізованого банку даних з проблем інвалідності щодо потреби у забезпеченні (одиниць):

- протезно-ортопедичними виробами – 352;

- технічними засобами реабілітації – 121;

- щодо направлення до центру соціальної реабілітації дітей з інвалідністю – 15;

- дані по індивідуальним програмам реабілітації осіб з інвалідністю - 1056.

         Взято на облік по забезпеченню санаторно-курортними путівками з початку року інвалідів війни – 4, учасників АТО – 2. Забезпечено путівками на санаторно-курортне лікування 14 осіб.

Видано інвалідних візків – 37 одиниць, індивідуальних засобів реабілітації – 249, індивідуальних засобів гігієни – 10 од., меблі – 12 од., палиці – 7 од., ходунки – 5 од., матрац – 2 од., милиці – 16 од.

Спеціалістами відділу праці, контролю за правильністю призначення і виплати пенсій та інших соціальних допомог Управління здійснюється 100% перевірка новопризначених пенсійних справ. У 2018 році проведено перевірку 1087 пенсійних справ.

Кельменецький територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)(надалі – територіальний центр) проводить свою діяльність на принципах адресності та індивідуального підходу, доступності та відкритості, гуманності, комплексності, максимальної ефективності використання бюджетних і позабюджетних коштів, законності, соціальної справедливості, дотримання стандартів якості, поваги прав і гідності підопічних.

Територіальним центром надаються наступні види послуг:

-соціально-побутові послуги (забезпечення продуктами харчування та іншими товарами, виклик лікаря, доставка медикаментів, приготування їжі, прибирання приміщення, прання та прасування білизни, виконання дрібних ремонтних робіт у приміщенні, оформлення документів на отримання субсидій, внесення комунальних платежів, обробіток присадибних ділянок та інші);

-соціально-педагогічні послуги (виявлення та сприяння розвитку різнобічних інтересів і потреб громадян, організація їх дозвілля);

- соціально- економічні послуги (надання натуральної допомоги);

- інформаційні послуги (надання інформації, необхідної для вирішення складної життєвої ситуації).

Станом на 01.01.2019р. на обліку в територіальному центрі перебуває400одиноко непрацездатних громадян, обслужено за 2018 рік 4758 осіб.

За 2018 рік  відділенням соціальної допомоги вдома виявлено 691 одиноку особу46 соціальними робітниками обслужено 494 осіб,  яким надано 112330 соціальних послуг. Підопічним надавались різні види послуг на підставі даних карти індивідуальних потреб у соціальному обслуговуванні (надані соціальних послуг), договору про обслуговування та медичного висновку.В середньому навантаження на одного соціального робітника становить  10 осіб.

Відділенням соціальної допомоги вдома здійснюється обслуговування громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, які не здатні до самообслуговування, але мають рідних, що повинні забезпечити їм догляд і допомогу. Обслуговування таких громадян здійснюється за плату відповідно до тарифів на платні соціальні послуги. За 2018 рік відділенням соціальної допомоги вдома обслужено 68 осіб, що проживають самотньо, в результаті чого територіальним центром додатково отримано коштів на суму 38600 грн.

Відділенням також обслуговується 332 одинокопроживаючих осіб, яким соціальні послуги надаютьсяч безоплатно.

У відділенні соціальної допомоги вдома функціонує пункт прокату технічних та інших засобів реабілітації. Засобами реабілітації в 2018 році забезпечено 34 осіб похилого віку.

Відділення організації надання адресної натуральної та грошової допомоги територіального центру здійснює обслуговування малозабезпечених громадян, які відповідно до акта обстеження матеріально-побутових умов потребують натуральної чи грошової допомоги. З Комплексної програми соціальної підтримки малозабезпечених верств населення «Турбота» надано матеріальної допомоги 832 жителям району на загальну суму 735000 грн.

При відділенні організації надання адресної натуральної та грошової допомоги працює перукар, швачка, медичний працівник.  Майстрами територіального центру за 2018 рік обслужено 2806 осіб, яким надано 3198 послуг.

З метою забезпечення та доступності соціальних послуг, розширення їх спектру, охоплення більшої чисельності осіб, задоволення їх потреб діє мультидисциплінарна команда в складі перукаря, медичної сестри, соціального працівника. Протягом 2018 року даною командою здійснено 10 виїздів  у населені пункти району, де обслужено 124 особи.

ІІ. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

Протягом останніх років фінансування з загального фонду Державного бюджету не забезпечує в повному обсязі проведення необхідних видатків до потреби на виконання функцій, покладених на Управління.

Виходячи із вищевикладеного, основним напрямом даної Програми є забезпечення процесу належного обслуговування одержувачів державних соціальних допомог, компенсацій, житлових субсидій, пільг, зокрема спеціалістами, які здійснюють функціонування технології прийому громадян, необхідним технічним обладнанням та іншими засобами, виконанням судових рішень, тощо.

ІІІ. Мета Програми

Головною метою Програми є комплекс заходів, спрямований на забезпечення процесу якісного та швидкого обслуговування одержувачів району різних видів допомог, пільг та компенсацій, розвитку інформаційних систем.

Дана Програма сприятиме поглибленню співпраці Управління з органами місцевого самоврядування, органами Пенсійного фонду України, забезпечить сприятливі умови для швидкого та якісного надання адміністративних, інформаційних та інших послуг жителям району - особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, малозабезпеченим та багатодітним сім’ям, ветеранам війни та праці, внутрішньо переміщеним особам, реабілітованим, онкологічним хворим, тощо шляхом надання адресних грошових допомог, пільг, забезпеченні технічними засобами реабілітації, санаторно-курортним лікуванням та іншими послугами.

ІV. Обгрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми,

строки та етапи виконання Програми

Програма представляє собою комплекс заходів, направлених на забезпечення безперебійної роботи Управління шляхом:

- інформування населення району про зміни в чинному законодавстві шляхом використання різних інформаційних джерел;

- функціонування скайп-зв’язку з органами місцевого самоврядування району та області;

- здійснення супроводу та збереження усіх баз даних;

- покращення якості обслуговування громадян;

- придбання витратних матеріалів (паперу, конвертів, поштових марок, заправка картриджів лазерних принтерів, інше);

- придбання комп’ютерної з ліцензованим програмним забезпеченням та копіювальної техніки;

- ремонт і обслуговування комп’ютерної техніки та автоматизованих систем;

- розвиток корпоративної культури сервісного обслуговування, підвищення комунікативних та професійних якостей працівників Управління.

Програма реалізовуватиметься у 2019-2021 роках.

Коригування плану заходів Програми та термінів дії їх виконання здійснюватиметься за необхідністю.

V. Завдання Програми та результативні показники.

Основними завданнями Програми є:

- удосконалення системи функцій державного управління, підвищення рівня та авторитету державної служби щодо обслуговування жителів району;

- створення умов для партнерських взаємовідносин між Управлінням та ГУ ДФС у Чернівецькій області, Кельменецьким відділом обслуговування громадян управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області, Кельменецькою районною філією Чернівецького обласного центру зайнятості;

- забезпеченнягромадян району якісними та своєчасними соціальними послугами;

- забезпечення повної обізнаності серед населення району щодо змін законодавства у сфері соціального захисту (шляхом надання консультацій, роз`яснень, розміщень інформаційного матеріалу на стендах Управління, в районній газеті, оповіщення через районне радіомовлення);

- поліпшення механізмів дотримання вимог законодавства за рахунок забезпечення умов з підвищення рівня опрацювання документів.

В результаті реалізації Програми буде досягнуто:

- забезпечення безперебійної роботи щодо своєчасного призначення і виплати державних соціальних допомог, компенсацій, пільг та інших видів соціальних виплат, швидке оповіщення громадян щодо опрацювання поданих ними звернень;

- налагодження електронного обміну інформаціями;

- покращення адресного підходу щодо соціального захисту найбільш незахищених верств населення району: осіб з інвалідністю, пенсіонерів;

- покращення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення щодо змін у призначенні та виплаті допомог, субсидій, пільг, інших соціальних виплат;

- підвищення рівня обслуговування внутрішньо переміщених осіб;

- модернізування та оновлення техніки, яка використовується при опрацюванні звернень громадян;

- забезпечення технічного обслуговування та ремонт комп’ютерного обладнання.

             5.1. Ресурсне забезпечення Програми    

   Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок коштів районного бюджету в межах фінансового ресурсу.

Загальний орієнтовний обсяг фінансування Програми на 2019-2021 роки становить 4638,65 тис.грн., в тому числі видатки районного бюджету – 4638,65 тис.грн.                                                                                                                      

Обсяг коштів,які пропонується залучити на виконання Програми

  

Етап виконання Програми

(тис. грн.)

Всього витрат на виконання Програми

(тис. грн.)

2019 рік 2020 рік 2021 рік
Районний бюджет 1392,1 1538,65 1707,9 4638,65

  

   5.2. Результативні показники Програми

№ з/п

Назва показника

Одиниця виміру

Роки виконання програми

Всього за період дії програми (або до кінця дії програми)
2019 рік 2020 рік 2021 рік

І

Показники продукту Програми

1.1 Призначено державних соціальних допомог осіб 2597 2620 2650 2622
1.2 Призначено житлових субсидій сімей 6212 6300 6500 6337
1.3 Оформлено пільг осіб 827 850 900 859
1.4 Забезпечено технічними засобами реабілітації відповідної категорії населення, санаторно-курортним лікуванням та іншими соціальними послугами осіб 2145 2200 2300 2215
ІІ

Показники ефективності Програми

2.1 Середні витрати на надання однієї соціальної послуги грн. 118 129 138 128
ІІІ

Показники якості Програми

3.1 Відсоток населення, задоволений якістю надання   послуг з питань соціального захисту % 98 98,5 99 99,9

VІІ. Система управління та контролю за ходом виконання Програми.

Організація виконання Програми, координація та контроль за ходом її виконання покладено на Управління, яке визначає першочерговість виконання заходів з урахуванням пріоритетних напрямків Програми та наявності фінансових та інших ресурсів.

Джерелами фінансування Програми на 2019-2021 роки є кошти районного бюджету.Головним розпорядником коштів районного бюджету, що спрямовуються на виконання заходів Програми є Управління.

Управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації щорічно, у ІІ кварталі, узагальнює інформацію про стан та результати виконання Програми, здійснює обґрунтовану їх оцінку та, при потребі, розробляє пропозиції щодо доцільності продовження тих чи інших заходів і завдань, уточнення показників, обсягів і переліку виконавців та строків виконання Програми та окремих заходів і завдань тощо та подає пропозиції відділу відділ агропромислового та економічного розвитку райдержадміністрації.

Узагальнена інформація про хід виконання Програми та ефективність реалізації заходів періодично заслуховується на сесії районної ради або профільній постійній комісії.

Керуючий справами районної ради                                                                Л.Світла

victorilash

Ілаш Віктор Миколайович

Голова районної ради

  • Президент України підписав Указ № 449/2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин». Документ передбачає передачу земель сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності. «Ключовий момент, без якого децентралізація не може бути в Україні завершена, це передача земель безпосередньо громадам. Сьогодні цей важливий крок буде зроблено. Сьогодні я підписую указ про заходи щодо передачі земель сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності», – сказав він. Так, 26 жовтня усі новостворені громади отримають землі в комунальну власність та зможуть використовувати кошти від землекористування для свого розвитку. Загалом місцеве самоврядування отримає у власність понад 2 млн га землі. Джерело: https://decentralization.gov.ua/
  • 15 жовтня, Державна комісія ТЕБ та НС ухвалила рішення про нове епідемічне зонування Чернівецької області: - «червона зона» – місто Чернівці, місто Новодністровськ, Кельменецький та Кіцманський райони; решта районів області залишаються у «помаранчевій зоні». Нове зонування почне діяти із понеділка, 19 жовтня.
  •   Фахівці Міністерства розвитку громад та територій спільно з Офісом підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні підготували відповіді на питання, які найчастіше цікавлять учасників реформи. Які повноваження нових РДА та районних рад, порядок їх ліквідації та реорганізації? Як буде формуватися районний бюджету у новому бюджетному періоді?Як виконуватиметься бюджет громад, що приєднані до новоутворених територіальних громад? Хто буде утримувати районні лікарні у ліквідованих районах? Відповіді на ці та інші питання шукайте в цьому матеріалі. ЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ МІСЦЕВИХ ОРГАНІВ  ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ Які повноваження нових РДА? До прийняття нових редакцій залишаються чинними закони «Про місцеві державні адміністрації» та «Про місцеве самоврядування в Україні», яким визначено повноваження МДА (як ОДА так і РДА). Повноваження РДА також визначені галузевим законодавством у сферах ЖКГ, містобудування, освіти, охорони здоров’я, земельних відносин тощо. Отже, нові РДА повинні виконувати повноваження, визначені чинним законодавством. Разом з тим Мінрегіоном розроблено проект нової редакції ЗУ «Про місцеві державні адміністрації», в якому пропонується новий підхід до розподілу повноважень РДА. (Посилання на законопроект: https://decentralization.gov.ua/news/12851). Зокрема, РДА здійснюватимуть повноваження щодо: забезпечення виконання окремих повноваження місцевого самоврядування; здійснення взаємодії з органами місцевого самоврядування; координації діяльності територіальних органів (підрозділів) центральних органів виконавчої влади; забезпечення законності на відповідній території. Який порядок ліквідації, реорганізації РДА ліквідованих районів? Чинним законодавством не визначено суб’єкта, наділеного повноваженнями ліквідовувати чи реорганізовувати и РДА. З метою врегулювання даного питання Мінрегіоном в пакетів з проектом Постанови ВРУ «Про утворення та ліквідацію районів» було подано та КМУ схвалено і зареєстровано у ВРУ проект Закону України  "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування та районних державних адміністрацій" (реєстр. №3651-Д). Профільним Комітетом ВРУ даний законопроект доопрацьовано та зареєстровано проект Закону за реєстр. № 3651-Д, відповідно до якого порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації, а також правонаступництва майна, прав та обов’язків, які належали РДА, що припиняються, визначаються Кабінетом Міністрів України з урахуванням Бюджетного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Відповідні РДА, їхні структурні підрозділи, утворені як юридичні особи публічного права, реорганізуються в межах граничної чисельності, умов оплати праці працівників і норм витрат, встановлених Кабінетом Міністрів України. Наразі Мінрегіоном спільно з Офісом підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні розробляються покрокові методичні рекомендації щодо реорганізації РДА, які найближчим часом будуть оприлюднені.  ЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ РАЙОННИЙ РІВЕНЬ: Які повноваження у нових районних рад? До прийняття нової редакції залишається чинним ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», яким у статті 43 визначено повноваження районних і обласних рад. Нові районні ради мають виконувати повноваження, визначені чинним законодавством. Варто зазначити, що ВРУ прийнято ЗУ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо приведення у відповідність положень бюджетного законодавства у зв’язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи» (реєстр. № 3614), яким суттєво переглянуто склад доходів та видатків районних бюджетів. Зокрема, 60% ПДФО, які раніше зараховувались до районних бюджетів, буде передано до місцевих бюджетів територіальних громад. Тому, відповідно, повноваження, які виконували райради за рахунок надходжень від ПДФО мають передатися сільським, селищним, міським радам. Саме тому, з метою впровадження оптимальної моделі розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування різних рівнів  Мінрегіоном розроблено проект нової редакції Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо децентралізації та розмежування повноважень органів місцевого самоврядування. (Посилання на законопроект: https://decentralization.gov.ua/news/12850). Зокрема, законопроектом розмежовано повноваження районних і обласних рад. У статті 38 законопроекту визначено сферу компетенції районної ради. Якщо коротко, то це повноваження щодо: забезпечення організації роботи ради, затвердження районного бюджету, звітів про його виконання, затвердження місцевих програм, управління майном спільної власності територіальних громад району (до передачі територіальним громадам).   Який порядок ліквідації, реорганізації районних рад у ліквідованих районах? Чинним законодавством не визначено чіткого механізму ліквідації чи реорганізації районних рад у зв’язку з затвердженням нового АТУ.   Дане питання також врегульовано в проекті Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань діяльності та організації органів державної влади, органів місцевого самоврядування у зв'язку з утворенням (ліквідацією) районів» (реєстр. № 3651-Д). Серед іншого законопроектом передбачено, що: повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі – ліквідованих районів), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі — новоутворених районів); з дня набуття повноважень районною радою, здійснюється реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розташованої у адміністративному центрі новоутвореного району; районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов’язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, якщо інше не передбачено цим Законом; під час проведення реорганізації юросіб – районних рад повноваження з управління справами юридичних осіб, що припиняються, здійснює комісія з реорганізації. Наразі Мінрегіон спільно з Офісом підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні розробляють покрокові методичні рекомендації щодо реорганізації районних рад, які найближчим часом будуть оприлюднені.  Чи можна вже сьогодні, не чекаючи виборів, передавати спільне майно територіальних громад у комунальну власність громади? Так можна, відповідно до пункту 10 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об'єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад. Таким чином, процес передачі майна, що знаходиться в управлінні районних рад не прив’язаний до місцевих виборів та районна рада спільно з сільськими, селищними, міськими радами району може розпочати відповідну процедуру. З детальним роз’ясненням стосовно передачі майна спільної власності територіальних громад району відповідним сільським, селищним, міським радам можна ознайомитись на порталі «Децентралізація». Як розподіляється майно, яке знаходиться у спільній власності громади району, між декількома новоствореними ОТГ в цьому районі? Законодавство не передбачає розподілу майна спільної власності територіальних громад. Згідно чинного законодавства, районні ради можуть передати до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об'єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад. Також законопроектом № 3651-Д пропонується визначити, що нові районні ради району після припинення реорганізованих районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов’язаний передати до комунальної власності територіальних громад окремі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України. Мінрегіон спільно з Офісом підтримки реформи децентралізація при Мінрегіоні розробляють покрокові методичні рекомендації щодо передачі майна спільній власності громади району, які найближчим часом будуть оприлюднені. Хто буде утримувати районні лікарні у ліквідованих районах? Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо приведення у відповідність положень бюджетного законодавства у зв’язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи» (законопроект реєстр. № 3614) передано значну частку  доходів районних бюджетів на базовий рівень – до місцевих бюджетів територіальних громад (зокрема, 60% ПДФО). Тому, відповідно, повноваження, які виконували райради за рахунок надходжень від ПДФО мають передатися сільським, селищним, міським радам. Отже, районні лікарні також передаватимуться на утримання сільських, селищних, міських рад. Звертаємо увагу, що мова йде про утримання приміщень. Адже фінансування медичних послуг, заробітних плат медичним працівникам здійснюватиметься з державного бюджету через НСЗУ. Що будуть робити штатні працівники ліквідованих районних рад після перших проведених сесій у нових райрадах? Вивільнення працівників відбуватиметься згідно ЗУ «Про службу в органах місцевого самоврядування», Кодексу законів про працю України. Як буде формуватися районний бюджету у новому бюджетному періоді? Законопроект № 3614, який прийнято ВРУ, передбачає, що сільські, селищні, міські бюджети більше не залежатимуть від району. Всі 1469 територіальних громад, території яких уже затвердив Уряд, перейдуть на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. Законодавчим актом, зокрема, пропонується розмежувати дохідні і видаткові джерела надходження між районними та місцевими бюджетами, скасувати спрямування надходжень від ПДФО до районних бюджетів та виключити районний рівень із системи горизонтального вирівнювання податкоспроможності. Тобто районні бюджети не отримуватимуть базову дотацію і не будуть на прямих міжбюджетних відносинах з державним бюджетом. Формування районних бюджетівздійснюватиметься за рахунок: ► власних доходів: податок на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності, засновником яких є райрада, плата за ліцензії та сертифікати господарської діяльності, що видані РДА, орендна плата за користування майном, що перебуває в комунальній власності, засновником яких є райради; орендна плата за водні об’єкти, що надаються РДА та райрадами (до розмежування між громадами) інші доходи. ► дотацій та субвенцій, які можуть спрямовуватися з інших бюджетів. Крім того, розглядається питання фінансування утримання районних рад, оплати праці їх працівників з державного бюджету. БАЗОВИЙ РІВЕНЬ: Який механізм реорганізації сільських, селищних рад, які увійшли до складу громади на підставі розпорядження КМУ? Відповідно до Законопроекту 3651-Д, в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої була затверджена Кабінетом Міністрів України (далі – сформована територіальна громада), закінчуються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких увійшли до території сформованої територіальної громади, (далі – розформовані територіальні громади). Після закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами (далі – ради, що припиняються), їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною сформованою територіальною громадою (далі – новообрана рада), персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу. Сформована територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов’язків розформованої територіальної громад. З дня набуття повноважень новообраною радою здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад шляхом їх приєднання до юридичної особи – сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом. Юридична особа – сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов’язків всіх юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою. З дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб – виконавчих комітетів рад, що припиняються, шляхом їх приєднання до юридичної особи – виконавчого комітету новообраної ради. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи – виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим пунктом. Реорганізація юридичних осіб – органів місцевого самоврядування у випадках, передбачених цим пунктом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди. Під час проведення реорганізації юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою. Сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою може утворювати комісії для забезпечення здійснення ним повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються. У який спосіб обирається, затверджується староста у нових громадах? Верховною Радою України прийнято Закону України від 16.07.2020 № 805-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» (далі – Закон). Законом, серед іншого, внесено зміни до Виборчого кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280), якими передбачено що староста затверджується сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Згідно з частиною третьою статті 54-1 Закону № 280 порядок організації роботи старости визначається цим та іншими законами, а також Положенням про старосту, затвердженим сільською, селищною, міською радою. Таким чином, сільська, селищна, міська рада в своєму регламенті або Положенні про старосту може більш детально визначити порядок подання кандидатури та затвердження старости радою. Чи можуть сільські, селищні, міські ради затверджувати старост? Можуть, у порядку визначеному статтею 54-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Чи поширюється Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» на новоутворені громади, вибори в яких відбудуться 25.10.2020 в частині реорганізації ОМС? Ні, не поширюється. Як виконуватиметься бюджет громад, що приєднані до новоутворених територіальних громад? Відповідно до Законопроекту №3651-Д, бюджети розформованих територіальних громад виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду. При цьому, новообрана рада може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийняті радами, що припиняються. До завершення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів розформованих територіальних громад продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, інших керівників бюджетних установ. До завершення періоду окремого виконання бюджетів функції місцевих фінансових органів територіальних громад здійснюють: відповідні місцеві фінансові органи, створені до затвердження територій територіальних громад; сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, якщо у територіальних громадах місцеві фінансові органи не були створені згідно із законом. Залишки коштів, які утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках бюджетів розформованих територіальних громад, перераховуються до бюджету сформованої територіальної громади на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою.

ato

Герої небесної сотні та АТО

rada

oblrada

president

kmu

rda